Světové módní značky vydělávají na bídě rozvojových zemí

09.05.2019

Nepochybně znáte módní značky jako je Guess, Levi´s, Calvin Klein nebo Tommy Hilfiger. Ani jedna z nich není levná. Zato jejich dělníci ale jsou. Nová studie newyorské univerzity ukazuje, jak nízké mzdy vyplácí výrobci těchto luxusních značek v rozvojových zemích.

BÍDA TEXTILNÍHO PRŮMYSLU

Textilní průmysl není odvětvím, kde lze očekávat vysoké mzdy. Textilní výroba v rozvojových zemích je ale kapitola sama o sobě. V Číně už jsou průměrné mzdy v sektoru relativně vysoké, tvoří asi 7 800 korun. Horší je to v Keni (4 800 korun) a nebo v Bangladéši (2 200 korun). Podle nové studie je na tom ale ze všeho nejhůř textilní dělník v Etiopii - za to, že vytváří zboží pro luxusní módní značky k prodeji v Evropě a Severní Americe, má v přepočtu asi 600 korun měsíčně.

Není se co divit, že podle výzkumníků nedokáží mladí Etiopané ze získaných peněz pořádně uživit sebe, ani své blízké a rodinu. O to smutnější ale je, že zahraniční textilky tamní vláda (i přes tristní pracovní podmínky) podporuje a snaží se je do země lákat.

NÍZKÉ MZDY, VYSOKÉ ZISKY

Odvětví textilního průmyslu se dá jen těžko považovat za konkurenční. Dominuje mu několik gigantů. Jednou ze společností vyrábějících i ve zmíněné Etiopii je i PVH Corp, produkující značky jako je například Tommy Hilfiger a Calvin Klein. Za poslední dva roky se dle výroční zprávy zvýšily zisky o víc než 35% a v roce 2018 dosáhly na ohromných 746 milionů dolarů.

To činí přes 17 miliard korun (pro srovnání: příjmy města Brna v tomtéž roce tvořily "jen" 13 miliard). Móda je zřejmě výnosný obchod. V roce 2015 byl dle časopisu Forbes nejbohatším mužem světa Španěl Amancio Ortega, majitel značek jako je Zara nebo Pull & Bear. Jeho současný majetek činí asi 63 miliard dolarů. Andrej Babiš je se svými "pouhými" 3,5 miliardami vedle toho chudák. 

ÚSPĚCH JE NEDOSTATKOVÉ ZBOŽÍ

Už jste slyšeli o tom, že každý z nás se může stát miliardářem? Prý stačí mít dobrý nápad a nebát se riskovat. Zmíněný Španěl Ortega začínal od nuly a aby uspěl, potřeboval obojí. Jak se z něj ale stal miliardář a nejbohatší muž světa? Stačil na to nápad a odvaha? Leda v pohádkách. Reálný svět je často nemilosrdný a mnohem víc tvrdý.

V roce 2011 objevili brazilští zaměstnanci ministerstva vnitra na inspekci v jedné továrně 15 zbídačených šiček. Ženy pracovaly přes 16 hodin denně, v nebezpečných a nehygienických podmínkách na podlaze továrny. Jedné z nich bylo dokonce jen 14 let. Co tam dělaly? Vyráběli oblečení značky Zara pro muže, který měl v mezinárodních žebříčcích brzo předstihnout Billa Gatese.

Ve skutečném světě jsou to zřídka kdy jen dobré nápady a odvaha, co vydělává peníze. Mnohem častěji je to tržní síla, kapitál a těžká a bídně placená práce obyčejných lidí.


Další články na blogu NaRovinu:


Zdroje:

Vytvořte si webové stránky zdarma!